Toimintakertomus 2010

Suomen Mallaswhiskyseuralle vuosi 2010 oli kahdestoista täysi toimintavuosi.

Edellisvuoden heikon kehityksen jälkeen mallasviskin asema suomalaisessa juomakulttuurissa parani selvästi. Mallasviskin myynti Alkossa kasvoi 7,6 % edellisvuodesta. Samaan aikaan Alkon kokonaismyynti väheni 3,6 %.

Whiskyseuran toiminta

Seura järjesti vuoden aikana 12 tasting-tilaisuutta.

1. Pikkulinnussa järjestettiin 17. ja 18. päivänä helmikuuta "No age statement" -tasting. Suuren kysynnän ja Pikkulinnun kabinettitilan rajallisuuden vuoksi sama tasting pidettiin kahtena eri iltana. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä 35 henkeä, joista 27 oli seuran jäseniä. Maisteltavana oli viskejä, joiden etiketistä puuttuu ikämerkintä. Ilkka Ruponen kertoi skotlantilaisen viskin ikämerkintäkäytännöistä ja esitteli tasting-juomat, jotka olivat:

• The Dalmore "Gran Reserva" (40 %)
  • Bunnahabhain "Darach Ùr" (46,3 %)
  • The Macallan "Fifties" (40 %)
  • Talisker "57° North" (57 %)
  • Laphroaig "Triple Wood" (48 %)

2. Vuosikokouksen yhteydessä 20. päivänä maaliskuuta pidettiin tasting Helsingin Yrittäjänaisten kokoustiloissa. Tilaisuudessa maistettiin seuraavat viskit:

• Kilkerran [Glengyle] "Work in Progress" 5 y.o. (46 %)
  • Bruichladdich 18 y.o. (1st Edition, 46 %)
  • Isle of Jura 18 y.o. (The Bottlers, 52,7 %)
  • Mannochmore 18 y.o. (distilled 1990, 54,9 %)

Paikalla oli 35 seuran jäsentä. Viskit esitteli Antti Tuurala.

3. Tampereella Gastropub Tuulensuussa maisteltiin melassirommeja 24. päivänä huhtikuuta. Tilaisuuden juomat olivat:

• Angostura "1824" 12 y.o. (40%, Trinidad)
  • Havana Club 15 y.o. (40%, Kuuba)
  • Riviere du Mât Brut de Chais (46%, Isle Reunion)
  • Berry Bros & Rudd 27 y.o. (46%, Jamaika)
  • Enmore Demerara Cask Strength 11 y.o. (74,2%, Guyana)

Paikalla oli noin 10 maistelijaa. Mika Jansson esitteli juomat ja kertoi melassirommin historiasta ja valmistuksesta.

4. Toukokuun 6. päivänä maisteltiin Kauniissa Kampelassa skotlantilaisen Harviestounin panimon oluita, joita on kypsytetty viskitynnyreissä. Vertailumielessä kunkin oluen rinnalle otettiin samoissa tynnyreissä aiemmin kypsytetty viski. Tilaisuuteen osallistui 20 seuran jäsentä. Ilkka Ruponen kertoi oluen ja viskin rajapinnoista ja yhteisestä historiasta sekä esitteli tasting-juomat, jotka olivat:

• Ola Dubh 12 (8 %) - Highland Park 12 y.o. (40 %)
  • Ola Dubh 18 (8 %) - Highland Park 18 y.o. (43 %)
  • Ola Dubh 30 (8 %) - Highland Park 30 y.o. (48,1 %)

5. Kevätkauden päätteeksi vietettiin kesäkuun 10. päivänä barbeque-iltaa pub Gallows Birdissä Espoossa. Maittavien juomien lisäksi nautittiin Jorma Hintikan valmistamista grilliherkuista. Paikalla oli 34 whiskyseuralaista sekä muutama avec. Mika Jansson esitteli tasting-juomat, jotka olivat tällä kertaa amerikkalaisia viskejä (kolme bourbonia ja yksi ruisviski):

• Elijah Craig 12 y.o. (47 %)
  • Rip van Winkle 15 y.o. (53,5 %)
  • Hudson Baby Bourbon [Tuthilltown] (46 %)
  • Hudson Manhattan Rye [Tuthilltown] (47 %)

6. Kesätasting pidettiin Pikkulinnussa 14. päivänä heinäkuuta. Maisteltavana oli Bordeaux'n alueen punaviinitynnyreissä kypsytettyjä Bowmoren tislaamon viskejä. Vertailun vuoksi niiden viereen otettiin Bruichladdichin tislaamon ex Bordeaux -tynnyreissä kypsytetty viski sekä yksi Bordeaux-punaviini. Hannu Juutilainen ja Ilkka Ruponen johdattelivat osallistujat illan teemaan ja esittelivät viskit. Linda Hackman kertoi Bordeaux'n viinialueesta. Tilaisuuteen osallistui 19 henkeä, joista valtaosa oli whiskyseuralaisia. Maistellut juomat olivat:

• Bowmore "Claret" (NAS, 56 %)
  • Bowmore "Dusk" (NAS, 50 %)
  • Bowmore 1992 "Wine Cask Matured" (16 y.o., 53,5 %)
  • Bowmore 1996 "Claret Finish" (Douglas Laing, Old Malt Cask, 10 y.o., 50 %)
  • Bruichladdich 1984 "Redder Still" (22 y.o., 50,4 %)
  • Château Pontet-Barrail 2007

7. Syyskausi avattiin Helsingissä Groteskin viinikellarissa 21. päivänä syyskuuta. Tällä kertaa maisteltiin suomalaisittain hyvin harvinaisia rommeja, joista saapui kertomaan niiden pullottaja, englantilaisen Bristol Spirits Ltd:n johtaja John Barrett. Paikalla oli 20 seuran jäsentä. Illan rommit olivat:

• Cuban Rum 2003 (43 %, pullotettu 2010)
  • Fine Barbados Rum 2000 (40 %, pullotettu 2008)
  • Caroni 1996 Trinidad (43 %, pullotettu 2008)
  • Jamaica Rum 2002 Vale Royal Wedderburn (43 %, pullotettu 2010)
  • Rockley Still 1986 (46 %, Barbados, pullotettu 2008)
  • Port Morant 1990 (46 %, Guyana, pullotettu 2007)
  • Very Old Demerara 1975 (52 %, Guyana, pullotettu 2010)

8. Helsingin Yrittäjänaisten tiloissa maisteltiin japanilaisia viskejä 29. päivänä syyskuuta. Paikalla oli 30 seuran jäsentä. Mika Jansson ja Seppo Siika-aho kertoivat Japanista viskimaana sekä esittelivät tasting-viskit, jotka olivat:

• Ginkgo Japanese Blended Malt Whisky (40 %)
  • Hakushu 18 y.o. (43,5 %)
  • Yamazaki 18 y.o. (43 %)
  • Nikka Miyagikyo Single Cask (63 %, distilled 27.9.1986, bottled 11.7.2008)
  • Ichiro's Malt [Hanyu] "Eight of Hearts" (56,8 %, d. 1991, b. 2008)

9. Hämeenlinnan Viinivintillä vietettiin skotlantilaista iltaa 21. päivänä lokakuuta. Teemana oli Diageon Flora & Fauna -sarja, josta maistettiin kuusi pullotetta (kaikki 43 %):

• Strathmill 12 y.o.
  • Rosebank 12 y.o.
  • Clynelish 14 y.o.
  • Caol Ila 15 y.o.
  • Blair Athol 12 y.o.
  • Mortlach 16 y.o.

Viskien lisäksi tarjolla oli Viinivintin keittiön suppilovahverokeitto ja "bangers & mash". Hannu Juutilainen esitteli viskit ja toimi illan isäntänä. Paikalla oli noin 25 seuran jäsentä.

10. Tampereella Gastropub Tuulensuussa jatkettiin huhtikuussa aloitettua (ks. kohta 3) rommiteemaa marraskuun 6. päivänä pidetyllä maistelu- ja koulutustilaisuudella. Tällä kertaa perehdyttiin agricole-rommeihin. Paikalla oli noin 10 henkeä, joista suurin osa oli seuran jäseniä. Mika Jansson esitteli seuraavat rommit:

• Rhum Clement Agricole 6 y.o. (44%, Martinique)
  • La Mauny V.S.O.P. (40%, Martinique)
  • La Mauny X.O. (40%, Martinique)
  • Riviere du Mât Opus (54,3%, Reunion)
  • Cap Savanna Grande Arome 1999 (46%, Reunion)

11. Seuran 12-vuotisen taipaleen kunniaksi maisteltiin 12-vuotiaita viskejä 13. päivänä marraskuuta Helsingin Yrittäjänaisten huoneistossa pidetyssä tilaisuudessa. Paikalla oli 35 seuran jäsentä. Seuraavien viskien esittelystä vastasivat Antti Tuurala ja Hannu Juutilainen:

• Highland Park 12 y.o. (43 %, dumpy bottle, 1990-luvulta)
  • Springbank 12 y.o. (43 %, green thistle -etiketti, 1990-luvulta)
  • The Macallan 12 y.o. Gran Reserva (45,6 %)
  • Bowmore 12 y.o. (43 %, "screen printed label", 1990-luvulta)
  • Glenkinchie 12 y.o. (58,7 %, Friends of the Classic Malts)

Tastingin lomassa katseltiin kuvia seuran ensimmäiseltä Speysidelle ja Aberdeeniin suuntautuneelta jäsenmatkalta.

12. Pikkujoulua juhlittiin 3. päivänä joulukuuta kuohuvissa merkeissä. Helsingin Yrittäjänaisten tiloissa järjestetyn illan aikana kuultiin Philippe Hakulinin (Vinoble) ja Mika Janssonin kattava esitys samppanjan valmistuksesta, tyylilajeista ja nauttimisesta. Esityksen lomassa maisteltiin seuraavat juomat:

• Seppi Landmann - Crémant d'Alsace Brut (kuohuviini)
  • Henriot Brut Souverain (samppanja)
  • Henriot Blanc de Blancs (samppanja)
  • Henriot Brut Rosé (samppanja)
  • Pierre Paillard - Bouzy Brut Grand Cru (samppanja)
  • Part des Anges Exclusive Vintage 1996, Brut Grand Cru, Blanc de Blancs (samppanja)

Seuran paikalliset klubit järjestivät lisäksi omia tasting-tilaisuuksiaan.

Jäsenmatka Skotlantiin

Mallaswhiskyseura järjesti historiansa ensimmäisen Skotlannin-matkan. Syyskuun 8.-11. päivänä kaikkiaan 16 seuran jäsentä pääsi tutustumaan Gordon Muirin ja Mika Janssonin johdolla Speysiden alueen tislaamoihin sekä Aberdeenin kaupungin viskitarjontaan. Halukkaita lähtijöitä olisi ollut enemmänkin, mutta majoitus- ja kuljetusjärjestelyjen vuoksi osanottajamäärää jouduttiin rajoittamaan. Matkojen järjestämistä on tarkoitus jatkaa vuonna 2011.

Muu toiminta

Interbrands kutsui seuran hallituksen Arranin tislaamon esittelyyn ja tastingiin, jotka pidettiin yhtiön toimitiloissa 12. päivänä tammikuuta. Paikalla oli tislaamon sales manager Louisa Young.

Interbrands järjesti seuran jäsenille 15. päivänä huhtikuuta tilaisuuden, jossa maisteltiin irlantilaisen Cooleyn tislaamon viskejä. Viskit esitteli tislaamon regional manager Aoife O'Sullivan. Paikalla oli 15 seuran jäsentä.

Mackmyra Svensk Whisky tuli keväällä Suomen markkinoille. Tämän juhlistamiseksi tislaamo järjesti yhdessä Ruotsin kaupallisen edustuston kanssa tasting-tilaisuuden 10. päivänä toukokuuta Ruotsin suurlähetystössä Helsingissä. Paikalla oli noin 100 vierasta, joista arviolta 15 oli whiskyseurasta.

Morrison Bowmoren whisky ambassador Tom Jones vieraili Helsingissä ja piti toukokuun 19. päivänä ravintola Helmessä tastingin, johon osallistui noin 20 seuran jäsentä. Tilaisuudessa maisteltiin Bowmoren, Auchentoshanin ja Glen Gariochin tislaamojen tuotantoa.

Muita noteerattavia tilaisuuksia, joihin seuran jäseniä osallistui, olivat esim. Jim Murrayn vierailu Helsingissä (Scandic Hotel Marski 29.4.) ja Ardbeg-komiteatapahtuma (ravintola On The Rocks, niin ikään Helsingissä 10.9.).

Olli Karhu piti valkeakoskelaisten viskiharrastajien tilaaman tastingin Tampereella 21.8.

Seppo Siika-aho piti kotkalaisten viskiharrastajien tilaaman tastingin Kotkassa 4.9.

Leevi Myllymäki piti Fortumin Kotkan sähköosaston tilaaman tastingin 22.10.

Ilkka Ruponen piti Lakiasiaintoimisto Finessi Oy:n tilaaman tastingin 12.11.

Seuran pitkäaikainen yhteistyökumppani ravintola Pikkulintu täytti 10 vuotta 16.11. Ilkka Ruponen vei juhlavastaanotolle seuran tervehdyksen.

Mika Jansson piti kaksi One Pint Pubin tilaamaa tasting-/koulutustilaisuutta ("Maailman viskit" ja "Skotlannin mallasviskit") 20.11.

Hannu Juutilainen piti Finn Korkin tilaaman tastingin 28.11.

Seura oli syksystä alkaen aktiivisesti mukana Suomen ensimmäisen viskifestivaalin UISGE 2011:n suunnittelussa (festivaali järjestettiin sittemmin 10. ja 11.2.2011). Mika Janssonin ja Ilkka Ruposen tukena toimi hallituksen nimeämä työryhmä, johon kuuluivat Linda Hackman, Mika Peltoniemi ja Olli Visamo.

Suomen markkinoille pullotettiin lokakuussa single cask -viski, jonka etikettiin painettiin teksti "bottled by appointment to Malt Whisky Association of Finland". Seuran jäsenistä koottu paneeli maisteli tynnyristä otetun samplen kesän aikana ja päätti, että seura voidaan mainita pullotteen tilaajana. Viski on tislattu sittemmin jo suljetulla Rosebankin tislaamolla maaliskuussa 1990. Pullottaja on Douglas Laing & Co. Viski julkaistiin tynnyrivahvuisena (55,6 %) pullottajan "Douglas of Drumlanrig" -sarjassa. Kaikki pullot tulivat myyntiin Alkoon helmikuussa 2011.

Jäsenistö

Jäsenmäärä lisääntyi. Seuran henkilöjäsenmäärä oli vuoden alussa 262 ja vuoden lopussa 305. Jäsenistä oli miehiä 258 ja naisia 47. Valtaosa jäsenistä on pääkaupunkiseudulta. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta on jäseniä mm. Tampereelta, Mikkelistä, Kuopiosta, Pieksämäeltä, Kotkasta ja Hämeenlinnasta.

Seuralla oli vuoden lopussa 7 kannattajajäsentä:

• Altia (Helsinki)
  • Vinoble (Helsinki)
  • Mc Arthur's Irish Bar (Järvenpää)
  • Päämaja (Mikkeli)
  • Wennerco (Helsinki)
  • Moët Hennessy Suomi (Helsinki)
  • Irish Pub Molly (Pieksämäki)

Seuran paikallisklubeja ovat (perustamisjärjestyksessä) Pietarsaaren klubi "Quaich", Tampereen klubi "Twa Corbies", Helsingin Metrotorin klubi, Lah(d)en klubi "Peatreek", Mikkelin Viskisieppoklubi, Puijon Viskipeipposet, Pieksämäen Mallaswhiskyklubi, MSP Whisky Society, "Whiskyklubi Mallas & Turve" Järvenpäässä, "The Local Whisky Club" Hämeenlinnassa sekä "Kotkan Whisky Klubi".

Klubimestareina ovat toimineet Jokke Merimaa Pietarsaaressa, Janne Suominen Tampereella, Markku Palokangas Metrotorilla, Jari Kinnunen Lahdessa, Mika Pippuri Mikkelissä, Arttu Taponen ja Jukka Sammalvuo Kuopiossa, Hannu Poikonen Pieksämäellä, Mika Jansson MSP:ssä, Leevi Myllymäki Järvenpäässä, Hannu Juutilainen Hämeenlinnassa sekä Marko Karppanen Kotkassa.

Tiedotus

Tiedotus hoidettiin pääosin sähköpostilla sekä kotisivujen välityksellä.

Hallinto

Maaliskuun 20. päivänä pidetyn vuosikokouksen jälkeen seuran hallitukseen kuuluivat Antti Tuurala (presidentti), Seppo Siika-aho (pääsihteeri), Ilkka Ruponen (varapresidentti), Timo Haimi, Mika Jansson, Hannu Juutilainen, Olli Karhu, Leevi Myllymäki ja Markku Palokangas. Varajäseninä olivat Mika Hakkarainen, Markus Malmqvist, Jokke Merimaa, Mika Pippuri, Taru Reinikainen ja Viktor Sahlberg. Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Petteri Ojanen.

Seuran tilintarkastajana oli Erkki Paarijoki sekä varatilintarkastajina Martti Helsilä ja Jyrki Suihkonen.

Hallitus kokoontui vuoden aikana 7 kertaa.

Vuosikokouksessa käsiteltiin sääntöjen mukaiset asiat.

Seuran talouspäällikkönä toimi Hannele Siika-aho.

Talous

Seuran tilikauden alijäämä oli 275,78 €.

Hukassa? Katso sivukarttaa Linkit English Svenska Eesti Keel